ایده‌پردازی‌های جدید را در آموزش نهج‌البلاغه نادیده می‌گیریم 
کد خبر: 4143381
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶

ایده‌پردازی‌های جدید را در آموزش نهج‌البلاغه نادیده می‌گیریم 

یک پژوهشگر نهج‌البلاغه در خراسان‌جنوبی گفت: گفتمان‌سازی معارف الهی از زاویه‌ نگاه دقیق نهج‌البلاغه نیازمند ایده‌پردازی‌های جدیدی است تا بهتر و بیشتر بتوانیم ذائقه‌ مخاطب امروز را به پذیرش این معارف نزدیک‌تر کنیم. 

اکرم باقریان، پژوهشگر نهج‌البلاغه در خراسان جنوبیاکرم باقریان، پژوهشگر نهج‌البلاغه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد ضرورت ورود مفاهیم نهج‌البلاغه در آموزش دانشگاهی، اظهار کرد: نهج‌البلاغه را اخ‌القرآن نامیده‌اند چراکه مانند قرآن، یک کتاب سبک زندگی است. 
وی با بیان اینکه قرن‌ها این کتاب را داشته اما از آن بهره نبردیم، افزود: متاسفانه این کتاب سراسر معارف والا، در میان امت اسلامی و حتی شیعیان آن حضرت بسیار مهجور است، هرچند به بركت انقلاب اسلامی نهج‌البلاغه کم‌کم وارد سرفصل‌های آموزشی شده است اما باز هم به صورت جدی، جایگاه آموزشی ندارد.  
این پژوهشگر  نهج‌البلاغه با بیان اینکه  جامعیت نهج‌البلاغه در پرداختن به نیازهای مختلف بشر بوده و جامعه ما همان‌گونه که به آموزه‌های قرآن نیاز دارد، به معارف نهج‌البلاغه نیز محتاج است، تصریح کرد: خطبه‌ها، کلمات قصار و نامه‌های نهج‌البلاغه هر کدام درس زندگی‌، درس انسانیت و روایت‌هایی مُتقن برای مسیر کمال است. 
باقریان ادامه داد: از دریچه وسیع نهج‌البلاغه می‌توان به سیره‌ عملی سبک زندگی اسلامی پی برد و اگر مفاهیم نورانی نهج البلاغه برای جوانان، نوجوانان، دانشجویان و همه‌ آنان که رهپویان راه حقیقت هستند، تفسیر و تبیین شود بسیاری از نقاط ضلالت، روشن شده و مسیر روشنی برای پیشبرد انسان به سوی کمال و هدایت حقیقی روح انسان در مسیر قرب الهی اتفاق خواهد افتاد. 
وی بیان کرد: بسیار مهم است که این کتاب والا در مدارس، دانشگاه‌ها، جلسات تبیینی و تفسیری، در آموزش‌های کودکانه، جدی گرفته شود و مراکز آموزشی، اساتید، مربیان و مدرسین این کتاب عظیم‌الشان خود اهتمام ویژه‌ای در آموزش داشته باشند. 
وی افزود: البته که می‌توان با رویکردهای آموزشی خلاقانه، با برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌ها، رویدادهای تخصصی و عمومی، با جامعه‌ مخاطب عام و خاص، هرکدام از مفاهیم نهج البلاغه، توحیدی، اصول دین، معاد و سبک زندگی را به مردم جامعه تسری داد. 
باقریان ادامه داد: گفتمان‌سازی معارف الهی از زاویه‌ نگاه دقیق نهج البلاغه نیازمند ایده‌پردازی‌های جدیدی است تا بهتر و بیشتر بتوانیم ذائقه‌ مخاطب امروز را به پذیرش این معارف نزدیک‌تر کنیم؛ در این راستا باید از نظریه پردازان کمک بگیریم. 
وی یادآور شد: وقتی در حوزه آموزش هیچ اراد‌ه‌ای وجود نداشته و یا به درس نهج البلاغه تنها به صورت یک درس عمومی در دانشگاه‌ها می‌نگریم چگونه انتظار داریم این مفاهیم در جامعه دیده شود. 
انتهای پیام
captcha